דמיון מודרך

רובנו מתנהלים בעולם עם שאיפות וחלומות, אך בפועל לא תמיד אנחנו 'חיים את החלום'. פעמים רבות אנו מרגישים שהמציאות שלנו רחוקה ממה שרצינו, ובעצם אנו חווים תחושת תקיעות ואכזבה. במקרים אלו, הדמיון המודרך יכול לסייע רבות.

הדמיון המודרך הינו כלי עוצמתי ונפלא, שרבים בעולם ובארץ נחשפו אליו ומשתמשים בו כדי ליצור שינוי ושיפור באיכות חייהם הן ברמה הפיזית, הן ברמה התודעתית-מחשבתית והן ברמה הרוחנית. הדמיון המודרך נמצא כחלק מאורח החיים של אנשים שנחשבים מצליחנים ומובילים בעולם.

הדמיון הוא חלק מהיום יום שלנו, והנה כמה דוגמאות שכנראה גם אתם מכירים, בהם הדמיון שותף: חלימה בהקיץ, נדידת מחשבה, קריאת ספר והפלגה אתו בדמיון, בעת תכנון היום שלפנינו ועוד. למעשה, הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מהמחשבות שלנו ומחיי היום יום שלנו. כולנו משתמשים כל הזמן בדמיון, בין אם לטובתנו או רעתנו. לדוגמה פעמים רבות המחשבות שלנו מכוונות למה עשוי להשתבש וזו דוגמה נפוצה לשימוש לרעה בדמיון. דוגמה חיובית לשימוש בדמיון היא איך אני הולכת להצליח או ליהנות ממשהו שעומד לקרות.

דמיון מודרך הינו שיטת טיפול ייחודית שמפעילים בה את הדמיון תוך שימוש במטפורות, סמלים ודימויים. בשיטה זו יש הובלות והדרכה של הדמיון למחוזות נבחרים ורצויים לנו, שמיועדים לתת ערך למונחה. למעשה יש ממש הכוונה מודעת בתהליך, כזו שמאפשרת למחשבות להיות מכוונות לדבר מסוים ספציפי. ישנן נשים משתפות אותי בחשש על נדידת מחשבות ואף הירדמות בעת הדמיון המודרך ואני מרגיעה ואומרת שעדיין יש בזה ערך רב ותת המודע מקבל את המסרים הרצויים. וכמובן שמדובר באימון, ככל שמתרגלים יותר את הדמיון המודרך כך לומדים להישאר בחוויה וליהנות ממלוא השפעתה המיטיבה.

כדי שההשפעה של הדמיון המודרך תהיה חזקה ככל האפשר, נשאף לערב את מירב החושים בתהליך. בדמיון נכוון לראות מראות ויזואליים רצויים, מראות של אנשים ונופים הכוללים צבעים וגוונים רבים, נכוון לשמוע קולות וצלילים שמתחברים לחוויה המעצימה, להרגיש את התחושות בגוף, להתחבר למקום בגוף בו מרגישים הדהוד, לחוש את המגע והמרקמים, להבחין בריחות והטעמים שמתלווים לחוויה, להתחבר לרגשות שעולים מהסיטואציה ולהבין מה זה מעורר בנו ברגש. יצירת התמונה החושית בדמיון מאפשרת חוויה עם תחושה אמתית. ככל שהחוויה בדמיון משלבת יותר ויותר חושים כך המסר עובר ברור יותר וחד יותר לתת המודע.

לרוב בדמיון מודרך נאפשר למי שמולנו להרגיש משוחרר מהאתגר עמו מתמודד ולהגיע למצב מיטבי בדמיון בו הוא בריא, רגוע, שמח, השיג את מטרתו, נינוח ושלם. ההנחיה וההדרכה מיועדים להשאיר את המונחה באותה חוויה עוצמתית ולא לברוח ממנה למחוזות אחרים.

בשימוש בדמיון מודרך אנו בעצם מאותתים לתת מודע מה חשוב לנו להשיג, איזו מטרה נצבת לנגד עינינו ולאן אנו שואפים להגיע. ככל שנחזור על האיתותים הללו, כך התת מודע יעלה בנו עוד ועוד רעיונות ודרכים יצירתיות למימוש השאיפה שלנו. תת המודע הוא עבדנו הנאמן ועל ידי השימוש בדמיון מודרך מגייסים אותו לסייע בהשגת השאיפות שלנו. חשוב לציין, כי עבור תת המודע אין הבדל בין חוויה במציאות לחוויה בדמיון. מבחינתו אחד הם. לכן, הערך של הדמיון המודרך הוא עצום ממש.

הדמיון המודרך מתחיל בהרפיה, רגיעה ונשימות. אלו עוזרים לנו להגיע לגלי אלפא, בהם הגוף רגוע וזה מאפשר למוח לקלוט היטב את ההכוונה מבחוץ. מצב גלי אלפא, מאפיין שלבים של כניסה לשינה או יקיצה, בהם המודע נח ואז קל יותר להתחיל לתקשר עם תת המודע תוך שימוש בכוח העוצמתי של הדמיון. בשלב הרגיעה וההרפיה בדמיון המודרך, אנו מאפשרים למחשבות שלנו לנוח, וכך גם מפחיתים התנגדויות ושיפוטיות שלרוב היו עולים בנו בעת ערות. לדוגמא אם במצב ערני אומר לעצמי "אני רגועה ושלווה" יש סיכוי שהחלק הביקורתי והמודע שבי יגיד "לא נכון, יש לך המון משימות לבצע". לעומת זאת במצב של גלי אלפא, התת מודע יקבל את המסר הזה כאמת מוחלטת, ויפנים את היותי רגועה ושלווה. חישבו כמה מילים טובות וסוגסטיות מעצימות נוכל להכניס לתת המודע בעת הרפיה. בהחלט כדאי לנו!

הדמיון המודרך יוצא מההנחה שהגוף והנפש קשורים זה בזה. כאשר אנו מדמיינים חוויה או סיטואציה, הגוף שלנו מגיב לדמיון ופועל כאילו זה אכן מתרחש. לדוגמא כאשר אנו נזכרים במשהו מפחיד, זה מתרחש רק בדמיון שלנו ויחד עם זאת נוכל לחוות בהלה, זיעה קרה ודופק מהיר. התגובה הפיזית ארעה כיוון שהגוף שלנו הגיב למה שעבר לנו בראש בדמיון. המסקנה היא שהדמיון משפיע על התפקוד הפיזי של מערכות הגוף. ידוע שתת המודע אחראי על מערכות הגוף שלנו ולכן בדמיון מודרך נוכל להשפיע על תפקוד מיטבי של מערכות הגוף השונות כגון: ויסות קצב הלב והדופק, מערכות נשימה, איזון הורמונלי, מערכת העצבים ועוד.

התועלות של הדמיון המודרך הן רבות ומגוונות, ביניהן: השגת מטרות, להכניס רוגע ושלווה לחיים, להיפתח לדבר חדש, התמודדות עם פחדים וחרדות, העלאת ביטחון עצמי, חיבור פנימי וקבלה עצמית, זוגיות, עבודה, הורות, ריפוי עצמי, להרגיש רגש רצוי מסוים, לעבור התמודדות בריאותית בהצלחה ועוד. הדמיון המודרך מאפשר לנו להתחבר למשאבים ולכוחות שלנו, להגיע לתובנות והחלטות מעצימות עבורנו, למצוא פתרונות יצירתיים להתמודדויות שונות ועוד.

 

למי מתאים לעשות דמיון מודרך:

  • למי שרוצה להשיג שיפור בחייו,
  • לאנשים עם מטרות,
  • לספורטאים מקצועיים,
  • למי שעומד לפני מבחן חשוב,
  • כהכנה ללידה ובעת לידה,
  • למי שסובל מכאבים כרוניים,
  • למתמודדי חרדה מכל סוג (בחינות, נהיגה, חברתית ועוד),
  • למתמודדי סרטן,
  • למי שסובלים מפוביה,
  • לאנשי שיווק ומכירות,
  • למי שרוצה לרדת במשקל,
  • למי שסובלים מקשיי שינה,
  • למי שמתמודד עם סטרט ממושך ולחץ רב,
  • למעוניינים בחיזוק ביטחון עצמי,
  • כלי נהדר בטיפול בילדים ועוד.

דמיון מודרך במקורות: כבר במקורות הזכירו את כוח הדמיון. על פי הרמב"ם, הדמיון הוא כוח הנפש, המשתמש בחושים כך שבאמצעותם, ניתן לראות בדמיון או לחוש כמעט באופן ממשי אירוע שהתקיים או חוויה שמעולם לא התקיימה. הרמב"ם מבהיר כי הכוח המדמה הוא חיובי, ובאמצעותו יהיה ניתן להשיג דברים שלא השיגם מעולם. [רמב"ם, שמונה פרקים, פרק א, עמ' רמח.] מוסיף על כך הרב קוק, שכותב באורות הקודש: יש בדמיון מעלות כאלה שאין בשכל. הדמיון מחיה בנו את העולם בצורתו הרוחנית וממילא עושה הוא את מהותנו הרוחנית יותר שלימה [אורות הקודש, א, הדמיון העליון, נב.]. גם בספרו של נועם אלימלך פזורים דמיונות מודרכים קצרים.

השימוש בדמיון המודרך מאפשר להרגיל את תת המודע להצליח, לחוות דברים נפלאים שהוא שואף אליהם, להשיג מטרות, להתגבר על מכשולים ולהפוך לאדם טוב יותר. ככל שמתרגלים יותר ויותר דמיון מודרך כך מאפשרים לגוף ולנפש למצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולהגיע לגבהים הישגיים ורוחניים. נציין שיש בדמיון המודרך 2 רמות עומק: יש תהליך של דמיון מודרך בו המונחה רק שומעת את ההנחיה  ויש תהליך אף עמוק יותר שנקרא דמיון מודרך בשיחה בו המונחה מדברת תוך כדי ההנחיה ועונה על שאלות ואז לרוב עולים תכנים עמוקים יותר מתת המודע.

טיפים לביצוע דמיון מודרך:

  1. בחירת מקום – רצוי מקום נעים, להאיר או להחשיך לפי העדפתכם. דעו שאם אין באפשרותכם להיות במקום האידיאלי להדמיה, עדין אל תוותרו [גם אוזניות בעבודה או בספה ליד הילדים יתן לכם ערך רב ובוסט אנרגטי אחריו]
  2. תנוחה נוחה – חשוב שיהיה לכם נוח, תוכלו לבחור בתנוחת ישיבה או שכיבה לפי רצונכם
  3. עצימת עיניים – ממליצה לעבור את התהליך בעיניים עצומות (מאפשר חיבור לתת מודע), אך מי שעדיין מתקשה, ניתן לעשות את התהליך בעיניים פקוחות
  4. להתכסות – ממליצה להתכסות אפילו בשמיכה דקה שמאפשרת תחושת מעטפת נעימה. לא חובה.
  5. מטרה – לבחור הדמיה שתתאים למטרתכם, שתכוון אתכם ליעד שרצוי לכם
  6. להתחבר לקול שמדבר אליכם – הרשת מלאה בדמיונות מודרכים רבים. ממליצה לכם לנסות כמה וכמה דמיונות ולבחור את אלו שנעים לכם ביותר לשמוע. אם הקול שתשמעו יעורר בכם התנגדות זה יוריד מההשפעה הטובה של התהליך
  7. חזרתיות – ממליצה להתמיד ולשמוע את הדמיון המודרך, להקדיש כ-10 דקות לעצמכם.  המלצה אישית שלי, להאזין לפני השינה או ביקיצה, אם פחות מתאפשר לכם אז בכל שעה אחרת ביום, העיקר לעשות ולהתמיד.
  8. תיהנו מהתוצאות – תאפשרו לעצמכם ליהנות מהתוצאות הנפלאות שיגיעו אליכם. השגתם את מבוקשכם? המשיכו ליעד הבא בעזרתם דמיונות מודרכים.

מצרפת קישור לדמיונות מודרכים שהקלטתי לנשים, תוכלו ליהנות מזה בשמחה:

https://katzr.net/451502

 

קישור נוסף לדמיונות מודרכים לילדים:

https://katzr.net/6b0cfd

שיתוף העמוד