חשיבות הקריאה בככלל וספרי השראה בפרט

למה חשוב בעיני לקרוא ספרים בכלל וספרי השראה בפרט?

קריאה ככלל זה דבר נפלא, שמפעיל את הדמיון, מלמד, מרחיב ומעשיר את הידע שלנו. בעבר הידע הזה היה מוגבל יותר לספרים וספריות ואילו היום בעידן האינטרנטי הרבה יותר חומרי למידה חשופים עבור כולנו ונשאר רק לקרוא ולהרוויח מכך.

שמעון פרס אמר “ההצעה הטובה ביותר שאני יכול להשיא לאדם הצעיר הוא לקרוא לפחות שלושה ספרים בשבוע: אחד על היסטוריה או ביוגרפיה, אחד של ספרות יפה או שירה והאחרון על מדע או טכנולוגיה”.

בעיני, כל היתרונות הקיימים בקריאה ספרים תקפה ומתעצמת בקריאה של ספרי העצמה, אשר מעצימה ומרחיבה את הנפש והידע פי כמה וכמה. ועם זאת חשוב לי לציין, כי הקריאה לבדה לרוב אינה יוצרת שינוי מהפכני בחיינו. עלינו לעבד את הקריאה באופן פנימי וליישם את ההמלצות למציאות חיינו כך שאכן ההעצמה הזו עליה קראנו בספר תהפוך לחלק ממציאות חיינו.

 

להלן רשימה של כמה נקודות חשובות בעיני שמסבירות למה כדאי לקרוא ספרים בכלל וספרי השראה בפרט:
# ידע. פרנסיס בייקון  אמר ש "ידע הוא כוח" וכנראה שהוא ידע על מה הוא מדבר. דרך הקריאה אנו לומדים הרבה דברים שלא ידענו לפני כן. הקריאה תורמת לנו מידע רב כגון גישות שונות או תיאוריות חדשניות, שיטות חדשות להתמודדות, מידע חדש ועוד. הידע החדש שאנו רוכשים בעת הקריאה בספרים יכול לסייע לנו במקרים לא צפויים, וככל שצוברים יותר מידע, ככה אנו הופכים מוכנים יותר לאתגרי החיים. הידע שאנו צוברים הוא מעין מתנה עבורנו מתנה שהולכת וגדלה עם הזמן שתמיד נשארת אצלנו. מחקרים רבים תומכים בחשיבות הקריאה אצל ילדים: מחקר שהתפרסם לפני כמה שנים בכתב העת "התפתחות הילד" (Child Development) ובדק פָּעוֹטות עד גיל שלוש הראה כי הבנת הנקרא וההתפתחות השִׂכלית של ילדים ששומעים סיפורים כבר מגיל צעיר טובות משל ילדים שאינם עושים זאת; מחקר נוסף בן כעשור שנערך על ידי האגודה הבריטית להתפתחות הילד בבריטניה, על 2,000 זוגות תאומים, הראה שילדים שקוראים באופן קבוע יכולים להפוך למבוגרים אינטליגנטים יותר.

# מפתח את המוח ואף מאריך חיים. נמצא שלמידה מתמדת ורכישת ידע לאורך זמן מחזקת את המוח שלנו. מדענים אמריקאים גילו כי לקריאת ספר טוב יש ביטוי ביולוגי על המוח. קריאת ספר, משפרת את תפקודי המוח למשך חמישה ימים לפחות. החוקרים ערכו סריקות מוח (MRI) יומיות לנבדקים לאחר שקראו במשך ימים ספר מתח. נמצא כי מדי יום ביומו הלכו והתהדקו הקשרים הבין עצביים, והדבר שיפר את תפקוד המוח. כשסיימו הנבדקים את קריאת הספר התברר שהשיפור החזיק מעמד חמישה ימים. מחקר נוסף של חוקרים ישראלים שעקבו אחרי כאלף קשישים בירושלים במשך 18 שנה הראה כי אנשים שקוראים כל יום- חיים טוב ומאריכים חיים. החוקרים הסבירו את הקשר בין קריאה לאיכות ותוחלת חיים בכך שהקריאה מפעילה את המוח, ובכך בעצם משפרת את זרימת הדם.

# חיזוק הזיכרון. מחקרים רבים מצביעים על הקשר שבין קריאת ספרים לבין בהירות המחשבה וחיזוק הזיכרון. בכל ספר שתמשיכו לקרוא אחרי הפוגה, תהיו חייבים להיזכר בפרטי הסיפור שכבר קראתם, בעלילות המשנה שימשיכו ובניואנסים הקטנים של הדמויות. המוח שלנו מסוגל לזכור דברים רבים  והיכולת הזו מתחזקת ככל שחוזרים על הפעולה וככל שמאמנים את המוח לבצעה. בכל פעם שאנחנו לומדים דבר מה חדש נוצר קשר במוח, נוצרת סינפסה אשר מתחזקת כאשר אנו נזכרים בלמידה החדשה. פעולות רבות כאלה של זיכרון מאמצות ומאמנות את המוח ואת הזיכרון.

# מאט תהליכי היווצרות אלצהיימר ודמנציה. כדי שהמוח שלנו יעבוד בצורה תקינה עלינו להתאמן ולחזק אותו כמו שעובדים על שרירים אחרים באימון בחדר כושר. קריאת ספרים, יחד עם פתירת פאזלים ומשחקים אחרים, מהווים את החדר כושר הזה למוח על ידי יצירת גירוי מנטאלי, וכך שומרים על המוח שלנו חזק ובריא. גירוי מנטאלי של המוח גם מאט את תהליכי היווצרות האלצהיימר וקהיון (דימנציה). מחקרים מצאו כי קריאה איטית ומודעת מסייעת לשיפור תפקודי המוח, ואכן ברחבי העולם קמים עוד ועוד מועדוני קריאה שמאפשרים התקבצות אנשים לקריאה בחדר שקט ללא מסכים ומכשירים אלקטרוניים ולעיתים לצד כוס יין. ידוע כי קריאת ספרים מעשירה את אוצר המילים שלנו. מחקרים גילו כי לאוצר מלים עשיר יש יתרון משמעותי נוסף: הוא שומר על המוח שלנו חד כשאנו מתבגרים. חוקרים מאוניברסיטת סנטיאגו דה קומפוסטלה בספרד העריכו את ציוני מבחן אוצר המילים של יותר מ-300 משתתפים מעל גיל 50, ומצאו כי בעלי הציון הגבוה ביותר היו בסיכון נמוך פי שלושה עד ארבעה לירידה קוגניטיבית, בהשוואה לבעלי הציון הנמוך ביותר.

# פיתוח קשרים חברתיים. ספרות היתה ותמשיך להיות, אחד המכנים המשותפים לכל חוויה אנושית, שדרכו יכולים בני אנוש לזהות את עצמם ולשוחח זה עם זה, יהיו אשר יהיו מקצועותיהם, חייהם, מיקומם התרבותי והגיאוגרפי ונסיבותיהם האישיות. הספרות מחברת בין בני אדם. גם כאן נציין את מועדוני הקריאה שקמים ברחבי העולם במטרה לאחד אנשים לקריאה משותפת ונמצא שיש לזה היענות רבה וזה אכן מסייע לאנשים להתחבר חברתית סביב אותה מטרה משותפת של קריאה, ומעורר שיח ועניין משותפים.

# חידוד מחשבה והפעלת הדמיון. קריאת ספרים מאפשרת לנו להיפתח לרעיונות חדשים. כל מי שקרא ספר מתח, מכיר את התחושה בה אנו במתח סביב העלילה, מרגישים עצמנו חלק מהדמויות שמנסות לפתור את התעלומה, ומנסים למצוא רמזים להתפתחות העלילה ואף להכריע מה נכון בעינינו שיקרה. סיפורים כאלו מעודדים שימוש בדמיון שלנו וחיזוק החשיבה האנליטית, הם עוזרים לנו לפתח את היכולת שלנו לנתח דברים. קריאה איטית ומודעת נמצאה כמסייעת להעמקת יכולת החשיבה שלנו.

# מידול. בעולם הNLP משתמשים רבות במידול, אשר בו מקבלים השראה ולומדים מאנשים שהצליחו והגיעו לגדולות. כך גם קריאת ספרים ככל וספרי השראה בפרט, מאפשרת למידה מאנשים אחרים שכבר הצליחו לעשות דברים שאנו מעוניינים בהם ולהשיג מטרות שחשובות לנו אשר אחרים כבר השיגו בעצמם. קריאה של סיפורי השראה והמלצות של אנשים שצעדו בדרך הזו לפנינו מקצרת לנו את הזמן להשגת מטרתנו וביכולתה להביא אותנו למקומות גבוהים יותר בפרק זמן קצר הרבה יותר. קריאה מאפשרת לנו מידול אפקטיבי ומקדם.

# זמן איכות עם עצמנו. אין כמו ספר טוב שקוראים בטבע או מתחת לפוך או בכל דרך אחרת בכדי להרגיש זמן איכות והשקעה בעצמנו. ובינינו.. הכי מגיע לנו. הפוגה יזומה לזמן שכולו עבורנו, היא חשובה ומשמעותית לטעינה ולהמשך עשייה פורה ומקדמת. לא משנה כמה העבודה מלחיצה או החדשות מטרידות – הפוגה לקריאת ספר טוב מאפשרת לנו להשקיע זמן בעצמנו ולהטעין את עצמנו בטוב. הספר הוא חברו הטוב של האדם. עם ספר אנחנו תמיד מרגישים טוב, עטופים, ולעולם לא בודדים.

# תחושת רוגע ושלווה. מעבר להפגת המתח, סוגים מסוימים של ספרים מסוגלים לגרום לתחושה נפלאה של שלווה ורוגע. טקסטים רוחניים, למשל גורמים להורדת לחץ דם ולתחושה עוצמתית של נינוחות. בעוד שקריאת ספרי הדרכה לעזרה עצמית הוכחו כיעילים אצל אנשים הסובלים מתופעות דיכאון וממחלות נפש קלות. הבריחה לספר טוב יכולה להשכיח מאיתנו את טרדות היום יום. ממחקר שנערך ב-2009 עלה שקריאה במשך חצי שעה היא שוות ערך מבחינת הקלה בסטרס לאימון יוגה של חצי שעה. במחקר אחר של חוקרים בריטים מאוניברסיטת סאסקס עלה שקריאה למשך שש דקות ביום הורידה את רמות הלחץ של המשתתפים במחקר ב-68 אחוזים! ועוד נמצא באותו מחקר שהשפעת קריאה היתה יעילה יותר מלצאת לטיול, לשתות כוס תה או קפה ומלהאזין למוזיקה. "לא ממש משנה איזה ספר קראת", אמר ד"ר לואיס, שניהל את המחקר, "כשאתה 'הולך לאיבוד' בספר שמרתק אותך אתה יכול לברוח מהדאגות והלחצים של העולם היומיומי".

# מסייע לשינה טובה ורגועה. מומלץ מאוד לקרוא ספר לפני השינה במקום להיחשף למסכים שמפריעים לשינה. נמצא שקריאה לפני השינה מביאה אותנו למצב אופטימלי לפני השינה, למינימום הסחות דעת ולרגיעה פנימית. מחקרים מצאו שאנשים שקוראים מרגישים שהם חיוניים, נינוחים ועם ערך עצמי גבוה יותר, לעומת אנשים שצופים במסכים וזאת כיוון שלצפייה בטלוויזיה  אין תרומה לאורך החיים. קריאה היא פעולה אקטיבית לעומת צפייה בטלוויזיה, שהיא פסיבית, ולכן קריאה שומרת ומקדמת אותנו יותר. בנוסף לזה, היחשפות לתכנים מעוררי השראה בכל שעות היום ולפני השינה בפרט, יכולה לעורר בנו תובנות ותגליות חדשות. וכאשר נחשפים לתכנים מעצימים ומעוררי השראה לפני השינה, אז רעיון חדש, תגלית או תובנה יכולים להגיע גם בזמן השינה.

לסיכום, מצאנו יתרונות רבים ומגוונים לקריאת ספרים בכלל וספרי השראה בפרט. אולי גם בך היתרונות הרבים לקריאה נגעו, והיית רוצה לאמץ אותם אליך. אני ממליצה על כך בחום מתוך הבנת הערך הרב שיש לזה בחיינו.

מצרפת כבונוס רשימת ספרים שקראתי ואהבתי במיוחד. את מוזמנת להתחיל ולקרוא, ולהביא את הערך הרב שלהם לחייך.

 

בברכת קריאה מהנה ומועילה,

סימה חבה

מנחה מוסמכת ב NLP בשילוב ארומתרפיה

054-6768032

המלצות לקריאת ספרים

שיתוף העמוד